nuffnNg

Wednesday, June 24, 2009

Kolam air panas Lengong,Baling Kedah

Kolam air panas Ulu Lengong lebih dikenali sebagai Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Lengong. terletak dalam daerah Baling Kedah, jalan ke Grik untuk ke Pantai timur melalui pekan Baling. Di buka sejak tahun 1997 lg, menjadi tumpuan popular org di sebelah utara untuk mandi dan bersantai disini.
terletak lebih kurang 21km dari dari pekan baling dan lebih kurang 2jam dari bandar alor star. Bayaran masuk yg dikenakan ialah RM4 bagi dewasa dan RM2 bagi kanak2. Kami masuk free je krn ade Tok sedara Ain tinggal berhampiran, yg menariknya Pusat rekreasi ini dibuka 24 jam setiap hari.
Suasana di sini tenteram,udara yg nyaman dan pemandangan sangat menarik dengan dihimpahi lampu neon dikiri kanan laluan . Disini kemudahan lengkap seperti tandas, surau, chalet, homestay,kedai, tapak perkemahan,urutan kaki, laluan refleksiologi,wakaf berehat, taman kanak2 DLL, terdapat disini kolam untuk dewasa dan kolam untuk kanak2. Org akan ramai mengunjungi disini menjelang 2-3 pagi.
untuk permulaan remdam kaki dulu...pas tu slow2 masuk dalam kolam,
rendam sampai paras leher je...
Lumut yg terdapat di dlm kolam yg paling panas dikatakan dpt melicinkan kulit..
sapu gak dekat muka.
dikatakan juga kolam air panas dpt mengubati gatal2 badan ,sakit sendi, gout, lenguh2 , ruam dan kudis badan.
pissst no WAR.....

rendam kaki je ke....

ajakan Ain(kawan) untuk ke kampung toknya di Kuala Ketil, disetujui dg. serta-merta.Bertolak dr kolej dengan sebuah kereta bersama dg po-g & mijie. Ini lah time nak lepaskan gian mkn durian kampung. Sampai je di kampung ,kami disambut oleh kaum-kerabat ain dan dihidang terus durian kampung sambil melihat biji kopi di tumbuk selepas digoreng dg. gula utk dijadikan serbuk kopi "home made".
selepas puas mkn dan berehat,dibawa melihat kawasan dusun dan sungai , sempat gak kait buah rambutan untuk di bawa pulang.

1 comment:

mrs shaifull said...

waaa bestnya jenjalan sambil makan2, fuhh siap tapaw lg itu rambutan :) kihkihkih...